Мета
заняття: розширити і поглибити поняття дружби і товаришування — цих важливих
показників вихованості учнів; виховувати в учнів звичку уважно ставитися до
товаришів; вміння бачити хиби у своїй поведінці й виправляти їх, учити дітей
сприймати різні життєві ситуації, аналізувати їх і знаходити шляхи виходу з
них; виховувати у дітей правильне ставлення до таких понять, як «друг»,
«дружба»; розвивати в учнів загальнолюдські чесноти.
Обладнання: вислови про дружбу:
«Справжні друзі... нічого не вимагають один від одного в ім'я дружби, а роблять
один для одного, що можуть» В.Т. Бєлінський
«Без справжньої дружби життя – ніщо» Цицерон
Людина з друзями — степ із квітами,
а людина без друзів — жменя попелу.
Прислів'я
Епіграф:
«Добре там живеться, де гуртом сіється й ореться»
Зміст заняття
І. Організаційний момент заняття
- Сьогодні в такий чудовий день дуже хочеться всім побажати чогось
гарного. ( Педагог, тримаючи в руках клубок з кольоровими стрічками,
промовляє: «По чудових стрічечках вам дарунки посилаю, всього найкращого
бажаю». Наприклад: Сашкові – сердечність, Марійці – спокій, - лагідність, -
щирість і т. д. Кожна дитина отримує промінчик з побажанням.)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
- Що відчуває ваше сердечко, коли зустрічає друзів ? Чи радісно
вам?
- Кого можна назвати другом? Хто такі друзі ?
- А у вас є друзі? Хто вони?
- Для кого ви є другом?
ІІІ. Основна частина заняття
Робота над казкою
У кожного на парті лежать гілочки.
А тепер послухаємо казку «Батьківський заповіт».
У казці розповідається про батька, який перед смертю покликав своїх синів, дав
їм по гілці у руки і попрохав їх переламати. Сини виконали батькову волю і
переламали ці гілочки. Тоді батько зібрав ті гілочки докупи, перев'язав їх і
знову попросив зробити те саме, але сини не змогли переломити цей оберемочок.
Тоді батько сказав: «Ось так і в житті кожного з вас окремо легко скривдити,
образити, а якщо ви будете разом, то ніякі вороги вас не зламають і всі
негаразди ви легко здолаєте».
Учитель. Давайте зберемо гілочки в оберемок. Хай він стане символом єдності
нашого класу, символом дружби.
Слово вчителя про дружбу
- Дружба — це близькі стосунки, засновані на взаємній допомозі, прихильності,
спільності інтересів, смаків, поглядів, життєвих цілей. Без друзів у наш час
важко жити на світі.
У всі часи дружба вважалася великою цінністю. У скіфів вона перевірялася
кров'ю. Дружба оформлялася спеціальним договором і клятвою: надрізавши пальці,
побратими зливали свою кров у чашу і, змочивши у ній кінці мечів, куштували цю
кров. Після цього вже ніщо не могло їх розлучити. В епоху середньовіччя
лицарська мораль ставила чоловічу дружбу навіть вище кохання і сім'ї.
Справді, знайти і мати друга — це щастя. А як знати, що ця людина — саме
той друг, якого ти хочеш мати, що ця людина — допоможе, зрозуміє,
підтримає.
Дружбу кожен розуміє по-своєму. Більшість із вас погодяться з думкою, що щастя
— це коли тебе розуміють, і тому кожен постійно прагне знайти друга, який би
зрозумів, вислухав і підтримав, став вашим дзеркалом чи двійником, вашим другим
«Я». Але друзі бувають різні.
Вирішення проблемних ситуацій
Ситуація 1
До Ігоря додому прийшов Володя.
- Володя, вмикай телевізор, там цікаві мультики!
- Не можу. На завтра не підготував українську мову.
- Облиш ти свої уроки, пропустимо ж найцікавіше!
- Вибач, Володю, але не можу. Вибач!
- Бач, який ти, а ще другом називаєшся.
- Чи правильно вчинив Ігор?
- А що б ви зробили на його місці?
Ситуація 2
У класі хтось розмалював парту. Коли класний керівник помітив це, почав
вимагати від учня, який за нею закріплений, пояснень: хто і коли це зробив?
Учень сказав: «Я знаю, хто розмалював парту, але не можу сказати тому, що не
хочу зрадити друга. Я сам її вимию».
- Скажіть, як би ви вчинили на місці учня, який зробив це? Хіба справжній друг
учинить так? Хто має вимити парту?
Ситуація 3
Тарас і Максим завжди гралися разом. Якось на уроці фізкультури проходили
спортивні змагання, у яких Тарас очолював одну команду, а Максим іншу. Обидві
команди дуже старалися, але так сталося, що Максимова команда програла.
Тарасові було весело, а Максим був сумний, і вони більше не гралися
разом.
- Як ви думаєте, чому?
- Як би потрібно було вчинити Максимові? (Порадіти за товариша).
- Чи всі погоджуються?
- Як іще хто думає?
Не всім легко знайти близьких друзів, хоча дружні взаємини нам так само
необхідні, як їжа і вода. В юності особливо хочеться відчувати, що ти потрібний
іншим і тебе люблять, визнають і приймають однолітки. Однак знайти справжніх
друзів і зберегти дружбу нелегко.
Вірш про дружбу
«Народ скаже, як зав’яже»
А що ж кажуть люди?
Хто багато друзів має,
Тому добре буде.
Ще прислів’я є прекрасне,
Все в нім правильно і ясно:
«Добре тому в світі жити,
хто вміє дружити!»
Друг – це той,
Хто вас не зрадить,
І в біді не лишить,
Хто поділиться останнім
І в журбі потішить.
Добрі друзі – це багатство ,
Отже, пам’ятай:
Маєш друзів, то цінуй їх
І оберігай.
Тест «Чи гарний ти друг»:
1. Ви знаєте багато цікавих історій про одного зі своїх приятелів. Що ви
зробите:
а) розповісте їх іншим людям;
б) розповісте, не назвавши імен;
в) залишите історії при собі?
2. Ваш друг часто бере щось у вас, але ніколи не повертає взяту річ. Зараз він
хотів би взяти коштовну відеокамеру. Що ви будете робити:
а) скажете, що зараз камери у вас немає;
б) дасте її;
в) відмовите, пояснивши причину?
3. Друг випадково розбив ваш годинник. Ваші дії:
а) відмовитесь від нового годинника, але влаштуєте маленький скандал.
б) вимагатимете гроші;
в) скажете, що і без того збиралися купити новий;
4. Ваш друг підтримує відносини з людиною, яку ви не любите. У такому
випадку:
а) скажете другові, що він повинен вибрати між вами й іншим.
б) припините стосунки з другом; :
в) нічого не скажете і будете продовжувати дружні відносини;
5. Почуваєте, що у вашого друга незабаром будуть великі неприємності. Тоді
ви:
а) порвете стосунки з ним, щоб не постраждати самому;
б) продовжите дружбу.
в) відверто поговорите з ним;
6. Вважаєте, що дійсний друг повинен:
а) ділитися з вами всім;
б) залишати свої думки і проблеми при собі.
в) говорити тільки те, що хоче;
7. Вам відомо, що другові потрібні гроші, і у вас їх досить, щоб, йому їх дати.
Ви говорите:
а) «переб'єшся! Мені вони й самому стануть у нагоді».
б) «візьми їх, доставиш мені задоволення»;
в) «згадай, скільки разів ти мені допомагав. Моя послуга ніщо в порівнянні з
цим»;
8. Що ви зробите, якщо вам потрібно позичити гроші в друга:
а) натякнете здалеку;
б) попросите в борг;
в) нічого йому не скажете.
9. Ваш друг купив одяг, що, як вам здається, йому не пасує, тоді ви:
а) скажете, що він виглядає смішно;
б) скажете, що ця річ не для нього, і поясните, чому;
в) нічого не скажете.
10. Ви вважаєте, що ваш друг:
а) менш розумний, ніж ви;
б) більш розумний, ніж ви;
в) ви обидва на одному інтелектуальному рівні.
Підрахунок балів
а б в
1 2 3
Результати
21—З0 балів: ви справжній друг, ви будете робити так само.
15—20 балів: у вас є друзі, але, як більшість з нас, ви іноді не виказуєте в
стосунках належного розуміння. Коли не знаєте, як реагувати, спробуйте
поставити себе на місце іншої людини.
10—14 балів: ви схильні більше звертати увагу на себе, ніж на інших. Ця ваша
риса — бар'єр перед справжньою дружбою. Щоб стати гарним другом, потрібно
виявляти більше _ інтересу до інших людей.
Вправа «Чому виникають конфлікти між друзями?»
- Як ви вважаєте, чому виникають труднощі між кращими
друзями:
- ваш кращий друг поводиться неоднаково з вами наодинці й у присутності інших
людей;
- ваш кращий друг іноді, не подумавши, допускає грубі зауваження,
- чіпляється до вас або своїми вчинками ображає ваші почуття;
- ваш кращий друг ображається, якщо ви дружите з кимсь ще;
- ваш друг не зберігає ваших секретів?
Вправа « Намалюй уявний портрет справжнього друга»
- Запишіть на листочках якості, риси, які мають бути у
справжнього друга.
ІІІ. Підсумковий етап заняття
- Щаслива людина приймає інших такими, які вони є, з усіма їх
недоліками й вадами.
Хочеш знайти друга — сам стань другом
Чиніть з іншими так, як би ви хотіли, щоб вони чинили з вами. Слід ставити
інтереси друга вище за свої.
Дарувати радість спілкування з друзями завжди приємно, навіть просто щиро
цікавлячись у них: «Як справи? ». Не шкодуйте часу та уваги для друзів.
Намагайтеся зрозуміти інших.
- Давайте напишемо абетку дружби. До кожної літери потрібно
дібрати одне добре слово.
Д – доброзичливість
Р – розсудливість
У – уважність
Ж – життєрадісність
Б – Бадьорість
А – Акуратність
Присяга дружби
«Я присягаю на вірність своїм друзям. Зобов’язуюсь вірою і правдою служити їм.
В радості і горі, в багатстві і бідності, на війні та в мирі, незалежно від
відстані та часу обіцяю завжди допомагати своїм друзям, підтримувати їх
морально, матеріально і духовно. Назавжди присягаю дотримуватись принципів
вірності, взаємодопомоги та справжньої дружби»
Принципи дружби
— завжди прислухатися одне до одного;
— не брехати одне одному;
— не кривдити та не обзивати одне одного;
— завжди підтримувати одне одного;
— не залишати одне одного в біді;
— завжди чинити по справедливості;
— завжди поступатися одне одному;
— допомагати одне одному.
Немає коментарів:
Дописати коментар